Jonathan Coe
Parallele titel
Mr. Wilder and me
[London]: Penguin Books, 2021
245 p.
9780241989715 (paperback)

Geslaagde mengeling van sleutel-, kunstenaars- en ontwikkelingsroman van de bekende Engelse auteur (Middle England). Calista, een Griekse filmcomponiste kijkt als 57-jarige terug op haar 20-jarige contact met filmicoon Billy Wilder (The Apartment en Some like it hot) en zijn scenarioschrijver I.A.L. Diamond. Tijdens een rugzaktoer door Californië leert ze Wilder kennen tijdens een toevallig diner. Als deze laatste zijn film Fedora (1978) op Korfoe opneemt, wordt ze als vertaalster Grieks uitgenodigd en mag ook mee naar München en Parijs. Het onderwerp, een filmproducent probeert een oude filmdiva te strikken, spiegelt het hoofdthema van ouder worden en niet (meer) populair zijn, in het geval van Wilder door de opkomst van New Hollywood (Jaws van Spielberg), bij Calista door een dreigend leeg-nest-syndroom. Naast de in hun contact organisch ingevoegde wetenswaardigheden over Wilders leven en filmstijl (gebaseerd op zijn voorbeeld Ernst Lubitsch) maakt het experimentele middenstuk in s…Lees verder

Over Jonathan Coe

CC BY 2.0 - Foto van/door Taken by Flickr user Walnut Whippet at the 2006 Humber Mouth Festival

Jonathan Coe (Bromsgrove, 19 augustus 1961) is een Engels schrijver.

Leven en werk

Coe studeerde Engelse literatuur aan het Trinity College te Cambridge en promoveerde aan de Universiteit van Warwick, waar hij tevens gedoceerd heeft. Aanvankelijk had hij ambities in de popmuziek, maar vanaf 1987 richt hij zich naast zijn doceren voornamelijk op het schrijven van satirische romans. Vaak verweeft hij politieke thema’s in zijn werk, bijvoorbeeld in What a Carve Up! (1994, Nederlands: Het moordend testament), waarin hij het politieke klimaat onder Margaret Thatcher op de hak neemt. Verder blijft ook zijn liefde voor de muziek voortdurend als rode draad aanwezig. Hij toont zich een liefhebber van progressieve rock en zijn boek The Rotters' Club (2001) is bijvoorbeeld genoemd naar een album van Hatfield and the North.

The Rotters' Club en What a Carve Up! werden bewerkt voor de BBC en T…Lees verder op Wikipedia